مهاجرت بازی‌سازان نابغه از ایران را جدی بگیریم

تهران- ایرنا- یكی از خالقان بازی «آمیرزا» با اشاره به مهاجرت برخی بازی‌سازان از كشور گفت: افرادی كه طی سالیان گذشته در ایران نابغه بودند و تجربه های ارزشمندی را در حوزه بازی‌سازی داشتند از كشور خارج و جذب شركتهای خارجی همچون گوگل و مایكروسافت شدند.

«شهریار ازهاریان فر» روز یكشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با اشاره به مهاجرت بازی‌سازان نابغه از كشور گفت: یكی از افرادی كه بازی های «شمشیر نادر»، «پایان معصومیت» و «لطفعلی خان زند» را منتشر كرد اكنون در مایكروسافت فعالیت می‌كند، نویسنده اولین موتور بازی در ایران هم اكنون از مدیران میانی گوگل است، برخی نیز با شركت‌های بزرگی چون «سانتا مونیكا» كار می‌كنند. 
وی با طرح این سوال كه مگر چند نفر در داخل كشور دانش و سواد لازم را در زمینه بازی‌سازی دارند؟ ادامه داد: بسیاری از كشور رفته‌اند و جذب شركتهای بزرگ شده اند و باید مراقب آنها كه مانده‌اند باشیم. 
ازهاریان فر با انتقاد از دیوان سالاری در سیستم های دولتی گفت: برای گرفتن كوهی از مجوزهای گوناگون باید تمام وقت خود را در ادارات دولتی صرف كنیم و انواع و اقسام سندها و مدارك را ببریم و در نهایت كار هم انجام نمی‌شود و گاه سنگهای بزرگی پیش پای ما انداخته می‌شود كه واقعا جای تاسف دارد. 
این بازی‌ساز افزود: در بعضی موارد حتی قوانین را قبول و یا اصلا از آن اطلاعی ندارند؛ به عنوان مثال در قانون آمده است موسسات فرهنگی و هنری از مالیات، معاف هستند اما اداره مالیات می‌گوید به ما ربطی ندارد آنها برای خودشان گفته‌اند! در جای دیگری در قانون آمده است شركت‌های خلاق معاف از مالیات هستند اما با مراجعه به اداره مالیات متوجه می‌شویم از وجود چنین سازوكاری اطلاع ندارند و حتی اعلام می‌كنند برای خودشان مجوز داده اند. 
این فعال حوزه بازی با اشاره به این كه بازی‌سازان باید انواع و اقسام مجوزها را اخذ كنند، گفت: عرصه را چنان بر ما تنگ می‌كنند كه انگار می‌گویند كار نكنید، 
تحمل این همه آشفتگی و بروكراسی اداری كُشنده است و دائم وارد حواشی می‌شویم، این در حالی است كه در هر كشوری این میزان از موفقیت به دست می آمد، مسئولان دولتی مستقیما با شركت وارد مذاكره شده و روند كارشان را تسهیل می‌كردند اما اینجا مساله كاملا متفاوت است. 
خالق بازی آمیرزا با تشریح نقش بازی در توسعه جوامع گفت: بازی‌سازی در توسعه محلی، ملی و ناحیه‌ای بسیار موثر است و در نهایت می‌تواند به توسعه پایدار منتهی شود؛ تقویت پارك‌های فناوری به معنای واقعی و تجمیع شركت‌ها در جهت هم افزایی بیشتر می‌تواند نقش مهمی را در اقتصاد محلی ایفا كند. 
این بازی‌ساز با اشاره به تاثیر بازی در اقتصاد كشورهایی همچون فرانسه، فنلاند و سوئد افزود: در كشورهای پیشرفته این مقوله علاوه بر كارآفرینی بسیار گسترده، از حمل و نقل گرفته تا رشد كسب و كار غذایی، خدماتی، رفاهی، مسكن، عمومی در بستر محلی (local) شاهد رشد بوده است، همچنین صدها نوع شغل جدید خارج از موضوع ایجاد می شود و حتی كشورهای حاشیه‌ای نظیر ارمنستان و امارات هم به فكر فعالیت در این زمینه افتاده اند و قرار است به این سمت پیش بروند كه به طور حتم در آینده شاهد پیشرفت آنها نیز خواهیم بود. 
وی با بیان این كه «سیاست و اولویت كشور، توسعه كسب و كارهای محلی و استارت آپی نیست»، به موانعی چون وجود قانون‌های نانوشته، قانون‎های خلق الساعه و فیلترینگ كسب و كارهای اینترنتی اشاره كرد و گفت: متاسفانه در ایران، ریسك كار بسیار بسیار بالاست و به نظر می‌رسد كشور به سمت محدود كردن این كسب و كارها میرود تا گسترش آن. 
ازهاریان فر با تاكید بر ضرورت وجود سرمایه‌گذار در كنار بازی‌ساز گفت: در ایران، سرمایه‌گذار به معنای واقعی نداریم و بیشتر فعالان حوزه سرمایه‌گذاری سود خود را با سود بانكی مقایسه می‌كنند و به دنبال كسب سود از طریق سرمایه‌گذاری زود بازده هستند. 
این بازی‌ساز در پایان به افرادی كه قصد ورود به حوزه بازی‌سازی را دارند، توصیه كرد: در این صنعت باید ابتدا مطالعه كرد و داشتن علاقه اصلا كافی نیست، سنجش دقیق بازار و شكل دادن كسب و كار بسیار مهم است و نه فقط ساخت یك بازی به صورت انفرادی، چرا كه ساخت بازی رایانه‌ای محصول تلاش شبانه روزی تیم‌های مختلف با تخصص‌های مختلف است و تنها با شكل‌گیری تیم خوب، كار تیمی و رعایت فرهنگ كار تیمی می‌توان به نتیجه رسید. 

خبرگزاری ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.